Viser innlegg med etiketten Scrapping. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Scrapping. Vis alle innlegg

fredag 12. februar 2010

Homemade Sunshine

Fra en liten fotosession i 2007. Min egen solstråle. Hjemmelaget sådann. Verken mer eller mindre!

2007-09-homemade-sunshine

 

Og jeg er sikkert utrolig treg, men nå har jeg funnet ut en mye, mye bedre måte å lage bloggeinnlegg på; Windows Live Writer!!! Og siden jeg har flere hundre forskjellige skrifttyper….. jeg sier ikke mer :-)

lørdag 6. februar 2010

For første gang

alene i bursdag. 
Forsinket selskap hos Birk’en. 
Stor pakke. 
Kort med Tussi-motiv. 
Og rød veske lånt av Turi. 
Vesle-gutten begynner å bli stor!


Og da var jeg ferdig

Iallefall med fotoshooten fra barnehagen i august 2007. Skal jeg lage så mange sider til albumet mitt fra hver fotoshoot kommer jeg til å fylle hele bokhyllen med album etter hvert...

Her er det bestevenninnen til Turi, Monica, som forsøker å lysne opp en dag som for Turi hadde blitt rimelig grå. Jeg tror iallefall at det var meningen - selv om Monica har gjemt seg bak ryggen hennes...


torsdag 4. februar 2010

En dag i barnehagen

En dag i barnehagen i 2007. En helt normal dag. Men så kommer mamma på besøk. Med kamera og linse. Og masse idéer om motiver. Barn i favoritt-slengdissen. På sklien. I sandkassen. Små barn og store barn. Egne barn og andres barn. Turi er kjempeglad som får påskudd om å vise mamma hvor tøff hun er i slengdissen. Rundt og rundt til mamma ikke klarer å kikke gjennom søkeren lenger. Rart at ikke fallene er flere og skrubbsårene større. For dette gikk fort!

Sklien er også en favoritt, men da av Tord. Han synes nemlig det er vel så artig å skli i ryggen på den som er foran, og gjerne sende ned en neve sand. Spesielt dersom det ikke går fort nok!


onsdag 3. februar 2010

Gamle bilder, men fortsatt forelsket

Det må jeg ærlig innrømme - jeg er fortsatt forelsket. Forelsket i barna mine slik de var i 2007. På samme måte som jeg er det i dag. Det gir meg så mye å se på bilder fra årene som har gått, og det gir meg enda mer inspirasjon til å lage album. Album kan tas frem. Blas i. Minnes over. Jeg tar ofte frem album når jeg har besøk. Ikke for å tvinge besøkende til å gå igjennom familiens aktiviteter fra A til Å - men for å vise en spesiell hendelse. En spesiell dag. Hva ungene sa den dagen. Hvem som var med på den turen. Teksten er derfor også viktig for meg - jeg forsøker alltid å ha noe tekst med. Noe som forteller hva jeg tenker, føler. Hva var spesielt med akkurat dette - hvorfor jeg vil ha disse bildene med i album.

Her er fra en liten fotoshoot i barnehagen i 2007. En av flere sider - derfor er teksten fraværende. Den er på en annen side. Jeg tok nemlig mange bilder. Alt for mange. Og stort sett betyr hvert bilde noe for meg. Så utvelgelsesprosessen er vanskelig. Men det er bedre faktisk å få 10 av 100 bilder inn i albumet fremfor 0 av 100 bilder... Ikke sant?


mandag 1. februar 2010

1. februar - Snøkrystaller



For å sette pris på skjønnheten i en snøkrystall, må en stå ute i kulden!


fredag 29. januar 2010

Elefant-gutten

Jeg ble inspirert av å kikke i gamle bilder og fikk et spark for å gjøre ferdig en side til i albumet for 2007. Det ble en meget enkel scrappe-side, lot meg inspirere av en grei dag på jobb som ble avsluttet med "styrketrening" (Cathrines bortforklaring på en mage/rumpe/lår-time - men hun ville ikke skremme gutta...)



tirsdag 1. desember 2009

Julekort og enda mer baby....

Mammaen til ei av Turi sine venninner ville så gjerne at jeg tok noen bilder av datteren hennes i helgen - julekort-tid, vet du! Og dette er ei som er et himmelrike å ta bilde av - hun har det i genene! Derfor bare måtte jeg frempå å forsøke med et julekort - sterkt inspirert (for ikke å snakke om råkopi) av Elin Sire... Beklager, Elin - jeg får trøste meg med at du angivelig ble inspirert av blant andre meg i første omgang...

Uansett - dersom jeg ikke ser til å få bilde av ungene snarest ser det ut til at dette blir årets eneste julekort som jeg lager...


Deretter ble jeg sittende å redigere bildene av Ida. Fredag skal jeg i studio som bisitter igjen - da med Ida som en av modellene. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg!!

fredag 27. november 2009

Collage til 'det å tørre og hive seg utpå'

Av og til klarer jeg bare ikke å gå og legge meg. Sånn som nå i kveld. Jeg blir sittende og sittende - må bare forsøke noe nytt før jeg HELT sikkert skal gå...

Uansett - i kveld var det collagen til shot'en med sangopptredenen som jeg bare MÅTTE ha ferdig. Men nå er det natta!

tirsdag 17. november 2009

Fotoalbum

Jeg har fått en del spørsmål om hva det er jeg lager med bildene mine, hvordan jeg lager dem, om jeg lager fotobok etc. Så da tar jeg like gjerne en kort gjennomgang med hva jeg har tenkt å gjøre med noen av mine tusenvis av bilder. For som jeg har sagt tidligere - jeg har enorme mengder med bilder etter hvert. Bilder som jeg må gjøre noe mer med enn å legge dem på harddisken og kun ta ut på skjermvisning sånn en gang i blant. Jeg synes det er fantastisk å bla i en bok - har du forsøkt å lese en bruksanvisning på skjerm? Helt pyton!

Og sånn synes jeg det er med bilder også. Jeg elsker å kikke gjennom diverse blogger, lese om hva folk er opptatt av, kikke på fantastiske bilder. Men for mine egne minner - jeg må ha noe håndfast. Iallefall sluttproduktet. Og jeg kan liksom ikke se for meg min 90 års gamle mormor lese om oldebarna på en laptop...

Så - jeg lager altså album-sider. Som jeg etterhvert skal overføre til FotoKnudsen sin fotoalbum. Eller Eurofoto. Eller de som jeg finner ut er best - og gunstigst på tidspunktet for utprint.

Det finnes mange typer fotobøker å få tak i. Jeg har begynt med de kvadratiske. 30 x 30 cm. Litt stor, kanskje, men da får man faktisk frem detaljer. Og man kan skrive mye uten at teksten blir liten og vanskelig å se.

Hver album-side jeg lager blir en side i denne fotoboken. Så hver side er altså en jpg-fil. Jeg må derfor ha en fotobok der jeg kan overføre kun et bilde til hver side i boken. Og dette bildet er altså den album-siden som jeg har laget.

Album-sidene lager jeg i Photoshop. Photoshop er et aldeles fantastisk program. Både til bildebehandling, men også til scrapping. Som er altså det jeg gjør når jeg lager album-sidene. Digital scrapping er den ryddigere utgaven av papir-scrapping. Og laaaaangt billigere. Jeg kan kjøpe bakgrunner, rammer, alphaer, pynt - stæsj, som vi i digiscrapping-miljøet sier. Og disse digitale filene blir laget av jenter over hele verden. Og selges for en relativ billig penge. Og er man kreativ så kan man lage allverdens med flott kunst. Eller album. Og bruke filene om igjen. Og om igjen.

Enkelt og greit.

Jeg har to prosjekter på gang nå. Et album fra 2007. Og et album fra 2009. Noe jeg er blitt mer og mer bevisst på er at bildene må ledsages av tekst. En fortelling. Eller et dikt. Eller noen få ord om hva bildene handler om. Hvilke minner det er jeg forsøker å formidle. Og i 2009 har jeg hatt et stort prosjekt som jeg har kalt 'photo-almost-each-day'. Jeg har altså tatt et bilde nesten hver dag, og skrevet litt omkring dette. Ikke alltid helt i relasjon med bildet, men sånn noen lunde. Og alt dette har jeg publisert på bloggen min. Det er en dagbok, med andre ord. En dagbok om hva jeg tenker, føler, opplever i året 2009. Et prosjekt jeg ikke trodde jeg kom til å klare, men som jeg nå ser enden på. Hver dag i hele år, med unntak av når jeg er offshore, har jeg tatt et bilde, og skrevet en liten historie rundt dette.

Alle bildene, samt teksten, lager jeg egne album-sider av. Disse er veldig enkle. Det var et bevisst valg jeg gjorde tidlig. Her er et eksempel fra 11. januar i år - historien tilhørende bildet finner du her. Og album-siden (eller layout'en - LO'en) fra denne dagen ble slik:


På den måten får jeg brukt mange av bildene mine.

Men av og til tar jeg mange, mange flere bilder som jeg ønsker å ha i fotoboken. Og da lager jeg andre LO'er. Og da kan kreativitieten slippes litt løs. Fra lavvo-turen har jeg også laget denne siden:

Dermed får jeg formidlet en historie, medfølgende bilder. Og har fått en album som ivaretar alle minnene mine fra 2009. Til glede - eller frustrasjon. Det gjenstår å se! Men så langt så elsker ungene de fotobøkene jeg allerede har laget. Og det gjør jeg visst selv også... :-)

mandag 2. november 2009

Tilbake i tid...

Jeg blir helt matt når jeg ser på alle bildene jeg har liggende på hard-disken (ekstern, vel og merke - laptop'en ville knelt bare ved å ha bildene fra det første halvåret i år liggende inne...). Hva skal jeg gjøre med alle disse? Vil jo så gjerne ha de tilgjengelig på en enkel måte - og for meg er ikke dette pc'en. Der er jeg gammeldags - en god, håndfast album er tingen! Så jeg gjør innimellom et ærlig forsøk (og disse ærlige forsøkene blir stadig mer enkle...) på å lage enkle albumsider der jeg får synliggjort noen bilder eller en historie. Ser jo hvor ungene ELSKER å bla i gamle album (jepp, du også søs!).

Så da kommer det her noen bilder fra turen 1. januar 2009...


søndag 1. november 2009

Jeg lover! Aldri mer!

Ørlite bittelite scrapping igjen. Eller - vet ikke helt om det kan kalles scrapping lenger det som jeg gjør. Men er inspirert av blant annet Tanja og Charlotte sine doku-LO'er. Enkle. Greie. Og usannsynlige flotte. Så når jeg nå ikke har tid til å scrappe slik som i gamle dager - da blir det på denne måten. Og akkurat nå så liker jeg det best også... Her fra fotoshooten på fredag.


tirsdag 22. september 2009

Biola

Photobucket

No more - no less!

mandag 31. august 2009

Pølsegrilling og bålslukking

Bålslukking en fredagsformiddag. Selv om regnet øste ned måtte vi sørge for at bålet var skikkelig slukket.

Photobucket

Credits:
Alpha: KStudio 'Porcelaine Alpha' @ Catscrap
Paper: LieN 'Kit Orginal Creativity' @ Two Little Pixels
Rain: Megan Fisher 'The Magic of Spring' @ Shabby Pickle Design
Water: Jofia Design 'Need Some Water' @ Shabby Pickle Design


lørdag 18. juli 2009

Husqvarna

Husqvarna var tidligere ensbetydende med symaskin, men jammen har vi skjønt at dette navnet står for mye annet! Sagen til Lars-Erik har skaffet tonnevis, for ikke å snakke om timesvis med varme, til oss. Skogen til Olav står der med flere hundre mål, bare klar til å tynnes ut. Og nå har naboene og vennene til naboene funnet ut at her får man både utsikten tilbake, skogen ryddet og noen gram med fett forbrent hos Offernes’en...

Photobucket

onsdag 15. juli 2009

Enda mer påske 2007

Godt å få unna litt :-)

Photobucket

tirsdag 9. juni 2009

Løvetannens bønn

Jeg ble rent inspirert av Turis løvetannblåsing, og laget denne:

Credits: Danielle 'Worn PhotoOverlay',Catrine 'Explore Solids', Syrin 'Stitches Shapes' @ Catscrap
Vera Lim 'Borderbrush' @ Vera Lim
Anna Aspnes 'Distressed Edges' @ Designer Digitals
K-Studio 'Frosted Glass Alpha White' @ After5Design

lørdag 30. mai 2009



Dette her er utsikten fra huset vårt. En fantastisk fin vårkveld. Litt scrappet. Litt manipulert. Og egentlig likte jeg fargene ganske godt.

Mask fra Vinnie Pearce @ Catscrap.

søndag 24. mai 2009

Årets første jordbær

Ingenting over. Ingenting under. Og ingenting ved siden!

søndag 17. mai 2009

High Flying!

Du har aldri gitt uttrykk for at det er pilot du vil bli, men når du putter matbollen på hodet og lager lyder som høres ut som et fly i fritt fall, da begynner mamma å lure!



Credits: Template fra Tiffany Tillman, Kit fra Misty Cato 'High Flying' @ Sweet Shop Design.

Og dere - gratulerer med dagen!