Viser innlegg med etiketten Kiva. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kiva. Vis alle innlegg

søndag 15. november 2009

KIVA - hjelp til selvhjelp

Dette her er ikke noe innlegg med bilde fra mitt sorgløse liv. For når jeg stikker fingeren i jorden så må jeg innrømme dét. Hva slags sorger og bekymringer har jeg? At det er 5 dager til jeg skal hjem til mine små? At jeg ikke får være hjemme i julen, men må tilbringe dagene ute i havet? Med tilbud om 5 typer julemiddager - riktignok uten alkohol... Tja, dét kan selvfølgelig bli litt kjedelig!

Nei, jeg har det iallefall godt. Svært godt. Og det slo meg i går da jeg helt tilfeldig dumpet borti NRK1-programmet KIVA - Mikroøkonomi. Jeg ble sittende helt fasinert. Ved å bidra med lån til mennesker i den 3. verden kan jeg faktisk være med på å gjøre en forskjell for noen. Ja, men de trenger så mye - jeg har ikke råd til dét! Det var nettopp én av de geniale tingene med dette konseptet - du låner ut $25 til de du vil. Profilene ligger der, og du kan velge om du vil gi lån til en enslig mamma i Indonesia slik at hun kan få startet opp lokal frukt&grønt-bod, eller familiens overhodet som hadde fått ansvaret for begge brødrenes familier da disse døde av Aids. Han ville utvide møbelproduksjonen sin. Hvor mye ber de om? Den enslige mammaen trengte $300. Pappaen $1250. Og de betaler tilbake. Kriteriene for å få lån er strenge. Og de skjønner konseptet. Derfor betaler de tilbake for å opprettholde muligheten til senere lån. Eller for at naboen skal få investert i noe slik at de slipper å samle søppel. Eller jobbe i steinbruddet.

Ja, men det er så mye arbeid med å betale. Finne en bank. Banknummer. Adresse. Nei, alt går via internet. Det er prinsippet her. Paypal er ikke helt utbredt i Norge, men jeg har vært tilknyttet systemet i et par år allerede. Helt, kompletely safe. Du oppretter en konto som er knyttet til banken din. Dermed er det bare Paypal som er eksponert mot kontonummeret ditt. Og alt du trenger å gjøre er å trykke på Paypal-knappen, skrive inn kodeordet, og godkjenne beløpet. Helt enkelt. Av og til altfor enkelt...

Når pengene er tilbakebetalt kan du velge å få dem igjen. Men de fleste gjør en 'reinvestering'. For å hjelpe andre. Som en sa - dette fikk han til å føle seg som Rockefeller. Eller Bill Gates. Man har en investeringsportefølje. Du blir ikke rik. Men du kan bidra til å gi andre et enklere liv. Et mer rettferdig liv.