Viser innlegg med etiketten Hverdagsliv 2009. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Hverdagsliv 2009. Vis alle innlegg

tirsdag 18. mai 2010

16. mai - Alkalisalter i bobleform

Alltid interessant når Tord får tak i såpeflasken.
Og det er aldeles ikke fordi han er uheldig at alt innholdet lander i badekaret
- å nei! han vet veldig godt hva konsekvensen er.

Såpe.
Varmt vann.
Luftbobler.
Og en pappa som ikke er oppmerksom
fordi boken er FOR spennende

-> Masse moro!!!


fredag 27. november 2009

Collage til 'det å tørre og hive seg utpå'

Av og til klarer jeg bare ikke å gå og legge meg. Sånn som nå i kveld. Jeg blir sittende og sittende - må bare forsøke noe nytt før jeg HELT sikkert skal gå...

Uansett - i kveld var det collagen til shot'en med sangopptredenen som jeg bare MÅTTE ha ferdig. Men nå er det natta!

mandag 9. november 2009

hos legen

Hos fastlegen 21. oktober. Den dagen svineinfluensaen kom på besøk til Tord.
Vi skulle ta vaksinen - men kom en halvtime for sent i forhold til feberen.
Den var blitt 40°C pa 2 timer. Og da var det et faktum, nå var Tord blitt syk.
2 uker tok det før han ble frisk. 2 uker med minimalt med drikke og mat.
Det gikk bra, men ikke en opplevelse mamma ønsker igjen!


mandag 2. november 2009

Tilbake i tid...

Jeg blir helt matt når jeg ser på alle bildene jeg har liggende på hard-disken (ekstern, vel og merke - laptop'en ville knelt bare ved å ha bildene fra det første halvåret i år liggende inne...). Hva skal jeg gjøre med alle disse? Vil jo så gjerne ha de tilgjengelig på en enkel måte - og for meg er ikke dette pc'en. Der er jeg gammeldags - en god, håndfast album er tingen! Så jeg gjør innimellom et ærlig forsøk (og disse ærlige forsøkene blir stadig mer enkle...) på å lage enkle albumsider der jeg får synliggjort noen bilder eller en historie. Ser jo hvor ungene ELSKER å bla i gamle album (jepp, du også søs!).

Så da kommer det her noen bilder fra turen 1. januar 2009...


søndag 1. november 2009

Jeg lover! Aldri mer!

Ørlite bittelite scrapping igjen. Eller - vet ikke helt om det kan kalles scrapping lenger det som jeg gjør. Men er inspirert av blant annet Tanja og Charlotte sine doku-LO'er. Enkle. Greie. Og usannsynlige flotte. Så når jeg nå ikke har tid til å scrappe slik som i gamle dager - da blir det på denne måten. Og akkurat nå så liker jeg det best også... Her fra fotoshooten på fredag.


lørdag 24. oktober 2009

23. oktober - Halloween-party!

Egentlig har jeg ikke noe til overs for Halloween. En amerikansk tradisjon som handelsstanden har innført til Norge. Ikke noe som har tradisjoner tilbake i tid for oss, whatsoever!

Men ungene elsker den. Og jeg må innse at Halloween har kommet for å bli. Bare vi klarer å holde 'trick or treat'-uhyret på et noen lunde akseptabelt nivå så kan det hende at det også kan bli en fin tradisjon.

Turi var bedt i bursdagsselskap i dag. Tidemann ble 7 år for over en måned siden, og siden mamma Anne Mari elsker teater har jeg en følelse av at hun utsatte feiringen til sin sønn såpass lenge at et Halloween-party faktisk var mulig (jeg vet ikke - men ut i fra kostymet hennes og gleden over ungenes engasjement tror jeg faktisk at hun egentlig skulle ønske at alle 3 ungene var født i siste halvdel av oktober :-).

Turi trådte opp som 'edderkopp-jenten' - svarte negler var ok, men den svarte lebestiften som jeg hadde kjøpt var IKKE akseptabel.



Her er forresten et storyboard av de andre bildene fra fotoshooten før selskapet:


torsdag 22. oktober 2009

21. oktober - Pustemaskinen

Tord har vært fin hele våren og sommeren, men nå starter hostingen og slimingen igjen. Ja, vi har vært til utredning. Flere ganger. Og nei, det er ikke konstatert astma. Iallefal ikke enda. Det er vanskelig å si hva som gjør dette. Men medisinering hjelper. Og det som hjelper enda mer er at nå kan Tord bruke pustemaskinen helt selv.



tirsdag 20. oktober 2009

19. oktober - Fotoshoot med mamma

Man skal tidlig krøkes, sier jeg, og drar Turi med som modell ned til Moldegårds-fjæra. Her har jeg fullstendig forelsket meg i den gamle traktoren som står der. Den svære rota som skulle vært ved for lenge siden. Fjæresteinene som er sleipe og glatte når tidevannet har avdekket dem. Tang. Tare. Og vakker natur. Med en vakker modell. Som er blitt lovet litt penger for oppdraget!









søndag 6. september 2009

Det er ikke alltid

ting blir som man vil! Og spesielt ikke når storebror forsøker å style med sykkel!

Photobucket

mandag 31. august 2009

Pølsegrilling og bålslukking

Bålslukking en fredagsformiddag. Selv om regnet øste ned måtte vi sørge for at bålet var skikkelig slukket.

Photobucket

Credits:
Alpha: KStudio 'Porcelaine Alpha' @ Catscrap
Paper: LieN 'Kit Orginal Creativity' @ Two Little Pixels
Rain: Megan Fisher 'The Magic of Spring' @ Shabby Pickle Design
Water: Jofia Design 'Need Some Water' @ Shabby Pickle Design


fredag 31. juli 2009

Nye minner fra 2007 og 2009

Mange liftet fra DAM 2009...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

torsdag 23. juli 2009

Stein og flis

Vi fyrer med ved her i huset. Kun ved - og ingen strøm til oppvarming. Dette krever at vi stadig må tenne opp, selvfølgelig. Og den letteste måten å tenne opp på er måten som min gamle mormor på 90 år fortsatt bruker - flis med parafin! Derfor tar vi vare på all flis som produseres her i huset - og Tord har som jobb å samle opp denne. Men det er ikke alltid like lett når flisen ligger blandet med grus...

Photobucket

Rips

Det blir mye eksperimentering med fotografering for tiden. Etter at macro’en kom i hus er stort og smått blitt utforsket. Og internett er en uutømmelig kilde til kreativitet og inspirasjon. Dette motivet her, for eksempel, fant jeg på en norsk amatørfotograf sin blogg. Og falt med en gang for enkelheten i det. Da var det greit at naboene har ripsbusker som henger tunge over muren. Turi måtte til pers selv om klokken var passert leggetid og det småregnet ute. Og med litt photoshopping og lightrooming så ble det noe i nærheten av orginalbildet.

Men det ikke bloggeren hadde gjort – det var å sette bildet inn på en scrappeside! Det er min idé! Så dermed er jeg kanskje litt – bare bittelitt – kreativ, jeg også…

Photobucket

onsdag 22. juli 2009

Store gutter må også jobbe!

Storebror Lasse har vært på besøk i sommer - og vi klarte å få han bort fra PC'en innimellom :-)

Photobucket

lørdag 18. juli 2009

Husqvarna

Husqvarna var tidligere ensbetydende med symaskin, men jammen har vi skjønt at dette navnet står for mye annet! Sagen til Lars-Erik har skaffet tonnevis, for ikke å snakke om timesvis med varme, til oss. Skogen til Olav står der med flere hundre mål, bare klar til å tynnes ut. Og nå har naboene og vennene til naboene funnet ut at her får man både utsikten tilbake, skogen ryddet og noen gram med fett forbrent hos Offernes’en...

Photobucket

fredag 12. juni 2009

Min lille skjønne nabo

Jeg har vært på tur med Selma igjen. Selma er min 16 måneder gamle nabo. Og en meget skjønn sådann! I går var vi på tur igjen. Riktignok benyttet hun sjansen til å sove mesteparten av turen, men til gjengjeld var hun i strålende humør da hun våknet.

Vel, strålende og strålende. Så strålende som man kan være etter å ha vært innlagt i 2 døgn på barneklinikken på Haukeland for utredning av en bjeffende hoste og tungpustethet. Det var grusomt å høre på henne - og ikke kunne være til hjelp.

Nå er hun mye bedre. Ikke helt på topp enda, men godt på vei til å bli seg selv igjen. Og siden det har vært så som så med matlysten de siste dagene var det kjekt å se at hun iallefall fikk i seg jordbær (og prim :-)

tirsdag 9. juni 2009

Løvetannens bønn

Jeg ble rent inspirert av Turis løvetannblåsing, og laget denne:

Credits: Danielle 'Worn PhotoOverlay',Catrine 'Explore Solids', Syrin 'Stitches Shapes' @ Catscrap
Vera Lim 'Borderbrush' @ Vera Lim
Anna Aspnes 'Distressed Edges' @ Designer Digitals
K-Studio 'Frosted Glass Alpha White' @ After5Design

lørdag 30. mai 2009



Dette her er utsikten fra huset vårt. En fantastisk fin vårkveld. Litt scrappet. Litt manipulert. Og egentlig likte jeg fargene ganske godt.

Mask fra Vinnie Pearce @ Catscrap.

søndag 24. mai 2009

Årets første jordbær

Ingenting over. Ingenting under. Og ingenting ved siden!

søndag 17. mai 2009

Marlboro Man

passer ikke som beskrivelse på Leo (for den som ikke kjenner Marlboro Man fra bloggen til The Pioneer Woman anbefales en svipptur innom her) - han er ikke en typisk røykende lassosvingende cowboy. Tror jeg. Det er nok noen som kanskje kunne gitt han den beskrivelsen. Minus røyken. Han er iallefall ikke redd for å gi seg i kast med ting. Han har ikke begrensninger. Ingen ting er umulig før det motsatte er bevist. Vi trengte for eksempel 400 m2 med tørrmur. Med en kvadratmeterpris på 3000 kr så er dette et enkelt regnestykke. Da kjøper vi en gravemaskin så gjør vi jobben selv. Sa Leo. Og kjøpte en 7,5 tonns gravemaskin. I dag er 250 m2 mur ferdig... Gravemaskinen har forresten vært til nytte når jordmassene skulle forflyttes frem og tilbake også. Og frem igjen.

En annen sak; varmeanlegget til huset. Vannbåren varme. Greit nok. Men vedfyrt? Og med langt over 300 m2 som skal varmes opp. Over 2000 l vann med akkumulert varme. Rørleggeren ble en smule blek da Leo kom dragende med planene. Leo planla. Og rørleggeren kjøpte inn. Tror kanskje ikke at anlegget er lønnsomt de første årene. Men det gir Leo trim. Å hogge ved. Heldigvis og takk for Olav på Austestad. Han må vi stelle godt med så vi fortsatt for lov til å gå i skogen. Og jeg må sørge for at ikke Leo får prolaps. Eller dårlige knær. For han må hogge ved. I mange år til.

Nå er det taket på garasjen som må gjøres ferdig. Dvs selve metallet på taket blir ikke lagt - banken hadde visst ikke mer penger igjen til akkurat den aktiviteten. Pytt sann, sa Leo. Da sveiser jeg på en duk som holder. Over 100 m2 tak. Hadde han sveiset duk før? Nei. Var det umulig? Ikke i det hele tatt. Så nå har taket duk. Og vinduene er listet. Og lagt på metall-beslag. Mye mer nøyaktig og flott utført enn tømrerne våre gjorde på selve huset. Leo kommer sikkert til å ta opp igjen akkurat den jobben. For han vet at han kan gjøre det bedre selv.

Han er en duracell-kanin. Men han kan også koble av. Før jeg fant scrappingen og fotografering skjønte jeg bare ikke hvordan han klarte å sitte timevis foran pc'en. Med spill! Strategi-spill. Det skjønner jeg forresten ikke enda... Men han ser ikke TV - Greys anatomy er gresk historie. Cæsars Hotell er totalt uinteressant. Fotballresultatene får han fra nettavisene. Så da får jeg heller leve med strategispill. For han er spesiell. Og han er min!