Viser innlegg med etiketten collage. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten collage. Vis alle innlegg

torsdag 22. juli 2010

Fjellblomster

Noen minner fra en fantastisk fotouke litt tilbake i tid...



fredag 18. juni 2010

I spill og kjærlighet....

er allting tillatt. I spill og vennskap, også. Marita elsker å spille. Det samme gjør Turi. Jeg gjør det ikke! Jeg har et eller annet fra barndommen som gjør at spill og konkurranser ikke akkurat er min greie. Så de stakkars ungene mine får ikke spille så mye at det gjør noe. Da er det greit å ha venninner som digger dette!


Oppfordrer forøvrig å gå inn til Kristin - Vingesus og julebrus - hun lager utrolig flotte collager og er en enorm inspirasjon! Bildene bør jo synliggjøres - ikke ligge gjemt innerst inne i en harddisk.

Og for dere som lurer; ja, jeg sitter fortsatt stuck. Det er et lite håp om en jernfugl til kl. 1300, men nå har jammen meg en høststorm satt inn! Noen som har hørt om Murphy og hans følgesvenner???

onsdag 16. juni 2010

UFO

Nei, ikke sånn UFO som man ser utydelig på himmelen en sen natt etter et fuktig selskap, men rett og slett en disse. Eller huske. For den som snakker litt finere norsk... :-)


4 arbeidstimer igjen. I morgen. Og et par til i kveld. Så... ♥

tirsdag 18. mai 2010

16. mai - Alkalisalter i bobleform

Alltid interessant når Tord får tak i såpeflasken.
Og det er aldeles ikke fordi han er uheldig at alt innholdet lander i badekaret
- å nei! han vet veldig godt hva konsekvensen er.

Såpe.
Varmt vann.
Luftbobler.
Og en pappa som ikke er oppmerksom
fordi boken er FOR spennende

-> Masse moro!!!


17. mai flørt

Min søte lille nabo Selma i ivrig 17.mai-flørt med en av gutta!


fredag 7. mai 2010

7. mai - Fargetur til Mikkelsvann

Nest siste av en rekke med stadig vanskeligere turer i barnehagen. Denne gangen var jeg så heldig at jeg fikk bli med. Til Mikkelsvann - og med 11 spreke 5-6 åringer. Neste gang blir det ilddåpen med topptur på Lyshornet...

Takk for at jeg fikk være med!


tirsdag 4. mai 2010

Give-away; templates til collager

Tihi - jeg hiver meg på bølgen med give-aways, jeg også!

Har fått en del kommentarer og mange mail med spørsmål om collagene mine. Jeg elsker å lage album - og vet veldig godt at dette tar tid! - derfor er jeg prisgitt bruken av templates. Hva kan templates oversettes med? Former? Modeller? Jeg er neimen ikke helt sikker. Men ved å bruke templates kan du få gjort album-sider ferdig på kort tid. Enkle som templaten foreligger. Eller mer avansert; templaten blir brukt som et utgangspunkt for mer avanserte sider.

Jeg har laget mange templates selv. Når man skjønner hemmeligheten bak dette er det igrunnen veldig enkelt. Idéer får jeg fra andre templates, layouts jeg ser hos profesjonelle fotografer eller hos digitale scrappere.Og fordelen? De kan brukes oppigjen og oppigjen. Og varieres i det uendelige. Og det beste - bildene klippes ikke til - de ødelegges ikke. Om du vil forandre vinkel, eller utsnitt, eller størrelse - alt gjøres veldig enkelt ved hjelp av clipping masks.

Dersom du ønsker å prøve så ligger en link til zip-fil med mine egne templates under. De er laget for Photoshop og Elements - tror ikke de fungerer i andre programmer.


En grei bruksanvisning til hvordan templates (eller Clipping Masks) fungerer kan du se her (hos TaylorMade Design - fra pkt 5 og videre) eller her (TotalTraining). Det er ikke vanskelig!! Link meg gjerne opp til sider du lager - eller send meg en mail om du ikke får det til! Minnene vi stadig foreviger blir adskillig bedre om du får dem inn i et album som man kan studere!

Og hvordan jeg lager albumer? Det kan du lese om her. 

Hva gjorde vi før vi lærte oss å bruke hyperlinker...???

Her er eksempel på en template:

med en tilhørende albumside:
 Gir det du et forsøk?!?


fredag 30. april 2010

Entreprenøren AS

Ja da, jeg vet at det er plenty med motiver offshore. Og i morgen skal jeg forsøke å ta med meg kameraet ut for å ta noen bilder. Hadde alvorlig planlagt det i dag, men når tåken ligger nesten til havoverflaten og alle helikopterflighter er kansellert så er det begrenset hvor interessant bildene kan bli. Eller... kanskje tåkedotter innimellom offshorekraner og røykgasskanaler hadde vært et sjeldent motiv?!? Søren, nå gikk jeg sannsynligvis glipp av noe stort!!

Uansett, jeg har tuslet på med album for 2007. Gir ikke opp, selv om jeg må innrømme at jeg gråter når jeg ser kvaliteten på mange av bildene jeg tok den gangen. Litt har jeg tydeligvis lært på 2,5 år! Og det inspirerer - håpet er jo at jeg sier det samme om dagens fotografering om 2,5 år... Da har jeg iallefall utviklet meg!!

Forøvrig anbefales bruken av templates til slike hurtig-collager. Kjapt, trygt og billig! Jeg har til og med fått min venninne Heidi på banen igjen når det gjelder album bare ved hjelp av noen enkle templates. Livet trenger ikke alltid være komplisert og vanskelig... :-)



onsdag 28. april 2010

Fjær på hue og pil og bue...

Vi hadde hørt at det var indianere i Legoland. INDIANERE!! Med fjær på hue og pil og bue. Og jammen var det ikke sant! En ekte indianerhøvding tok i mot oss i gullvaskeleiren og puttet stammens indianerfjær på Tords hode. Turi hadde fått hårflette like før, så hun foretrakk en god klem i stedet!



Legoland 2007

Jeg har med meg kamera på jobb, men det er liksom litt lite spennende motiver å finne for tiden...

Så da får jeg trøste meg med minner fra turen til Legoland for en halv evighet siden i stedet...


tirsdag 27. april 2010

Sjefete storesøstre...

eller småtergete lillebrødre?

Jeg vet ikke alltid hvem jeg skal synes mest synd på; 
Turi som tidvis blir plaget av en småtergete og av og til litt lite hensynsfull lillebror, 
eller Tord som blir relativt godt passet på av en omsorgsfull, men sjefete storesøster. 
Det som er sikkert er iallefall 
at selv om begge to har sine sider, 
så er de totalt avhengige og glade i hverandre!

mandag 15. mars 2010

Peek a boo...

Burde selvfølgelig ha kalt denne for 'titt tei' eller noe slikt, men etter at Tanja og Charlotte startet sitt fantastiske lille foretak har dette navnet bare surret rundt i hodet mitt. Så da disse bildene lå for tur til å bli satt i album kunne jeg selvfølgelig ikke kalle siden noe annet enn



lørdag 6. februar 2010

Og da var jeg ferdig

Iallefall med fotoshooten fra barnehagen i august 2007. Skal jeg lage så mange sider til albumet mitt fra hver fotoshoot kommer jeg til å fylle hele bokhyllen med album etter hvert...

Her er det bestevenninnen til Turi, Monica, som forsøker å lysne opp en dag som for Turi hadde blitt rimelig grå. Jeg tror iallefall at det var meningen - selv om Monica har gjemt seg bak ryggen hennes...


torsdag 4. februar 2010

En dag i barnehagen

En dag i barnehagen i 2007. En helt normal dag. Men så kommer mamma på besøk. Med kamera og linse. Og masse idéer om motiver. Barn i favoritt-slengdissen. På sklien. I sandkassen. Små barn og store barn. Egne barn og andres barn. Turi er kjempeglad som får påskudd om å vise mamma hvor tøff hun er i slengdissen. Rundt og rundt til mamma ikke klarer å kikke gjennom søkeren lenger. Rart at ikke fallene er flere og skrubbsårene større. For dette gikk fort!

Sklien er også en favoritt, men da av Tord. Han synes nemlig det er vel så artig å skli i ryggen på den som er foran, og gjerne sende ned en neve sand. Spesielt dersom det ikke går fort nok!


onsdag 3. februar 2010

Gamle bilder, men fortsatt forelsket

Det må jeg ærlig innrømme - jeg er fortsatt forelsket. Forelsket i barna mine slik de var i 2007. På samme måte som jeg er det i dag. Det gir meg så mye å se på bilder fra årene som har gått, og det gir meg enda mer inspirasjon til å lage album. Album kan tas frem. Blas i. Minnes over. Jeg tar ofte frem album når jeg har besøk. Ikke for å tvinge besøkende til å gå igjennom familiens aktiviteter fra A til Å - men for å vise en spesiell hendelse. En spesiell dag. Hva ungene sa den dagen. Hvem som var med på den turen. Teksten er derfor også viktig for meg - jeg forsøker alltid å ha noe tekst med. Noe som forteller hva jeg tenker, føler. Hva var spesielt med akkurat dette - hvorfor jeg vil ha disse bildene med i album.

Her er fra en liten fotoshoot i barnehagen i 2007. En av flere sider - derfor er teksten fraværende. Den er på en annen side. Jeg tok nemlig mange bilder. Alt for mange. Og stort sett betyr hvert bilde noe for meg. Så utvelgelsesprosessen er vanskelig. Men det er bedre faktisk å få 10 av 100 bilder inn i albumet fremfor 0 av 100 bilder... Ikke sant?


mandag 1. februar 2010

1. februar - Snøkrystaller



For å sette pris på skjønnheten i en snøkrystall, må en stå ute i kulden!


fredag 27. november 2009

Collage til 'det å tørre og hive seg utpå'

Av og til klarer jeg bare ikke å gå og legge meg. Sånn som nå i kveld. Jeg blir sittende og sittende - må bare forsøke noe nytt før jeg HELT sikkert skal gå...

Uansett - i kveld var det collagen til shot'en med sangopptredenen som jeg bare MÅTTE ha ferdig. Men nå er det natta!

tirsdag 20. oktober 2009

19. oktober - Fotoshoot med mamma

Man skal tidlig krøkes, sier jeg, og drar Turi med som modell ned til Moldegårds-fjæra. Her har jeg fullstendig forelsket meg i den gamle traktoren som står der. Den svære rota som skulle vært ved for lenge siden. Fjæresteinene som er sleipe og glatte når tidevannet har avdekket dem. Tang. Tare. Og vakker natur. Med en vakker modell. Som er blitt lovet litt penger for oppdraget!









onsdag 14. oktober 2009

13. oktober - Det er aldri for sent

for noen ting. Nesten iallefall. Brudefotografering, for eksempel. Marita giftet seg 12 september, og da var jeg fotograf. Vi hadde på forhånd funnet lokasjon, planlagt motiv, tatt med oss ulike rekvisita - og manglet bare en god avtale i forhold til været. Og der fikk jeg innvilget nøyaktig 15 minutter opphold - og jeg trenger ikke å si at jeg var rimelig stresset og overlot lite og ingenting til spontanitet! Halvparten av det vi hadde tenkt fikk vi ikke tid til, og 1/4 av det andre glemte jeg...

Derfor tok vi med oss en nyrenset brudekjole tilbake på stedet - akkurat 1 måned etterpå. Håret til bruden er klippet 20 cm, sminken er borte og strømpebuksen er så tykk at brudeskoene rett og slett er et halvt nummer for små. Men solen skinte! Og jeg fikk bevis for at sollys er abosolutt ikke det enkleste lyset å ta bilder i...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Og her et par bilder fra den egentlige dagen:

Photobucket