Viser innlegg med etiketten fotografering. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten fotografering. Vis alle innlegg

mandag 23. august 2010

Watch out, SpiderWoman!

For jeg har nemlig truffet på SpiderMan! 
Et skikkelig mannfolk! 
Tror du meg ikke? 
Bare sjekk:

Sånn ca midt i bildet... :-)

Ellers innebar hytteturen med Heidi en masse fotografering. 
Nedgravd i lyng for å fange sommerfugl, 
innerst i falleferdig låve for å teste blitz, 
omtrent uti elven som steg over alle bredder for å teste lukkertider. 

Og bittelitt vin om kvelden...


tirsdag 22. juni 2010

Da kom han!

Martin. Line og Lars' lille sønn. Som overrasket alle. Barn nr. 4 - gutt nr. 3. For Line. Lars' første sønn. Og for en etterlengtet sønn!!

Jeg fikk endelig fotografert en liten baby som sov! Og jeg bare sier; dette ga mersmak! Så nå må jeg på let etter flere gravide og/eller nyfødte! Den herlige lukten. De nydelige lydene. Jepp - jeg skulle ønske jeg våget å få flere små selv...

Men nå skal jeg nyte Martin fremover istedet! :-)




mandag 21. juni 2010

Mr. Vampyr

Jeg har tidligere hatt fotoshoot med Huldra - nå har vi hatt det med Mr. Vampyr! Kjetil stilte velvillig og erfarent opp i Maretes lunchpause - det var den tiden vi hadde til rådighet før sommeren er over oss.

Men vi fikk mange bilder. Litt vanskelig å forestille seg Huldra foran eller bak, liggende under eller stående ved siden... Neste gang tar vi med begge to. Eller kanskje det var Draugen eller Synnøve Solbakken som da står for tur?

Uansett, Marete er et oppkomme av idéer, og jeg gleder meg til å se hva dette her ender opp med!





tirsdag 25. mai 2010

24. mai - nesten voksen

Man er det, er man ikke? Nesten voksen når man er konfirmert. Iallefall føler jeg det når jeg skal fotografere denne aldersgruppen. Nesten voksen. Så alvorlige og dyptenkende. Samtidig så enkle og glad i livet. Et skikkelig privilegium å få lov til å fotografere! Tusen takk, Karen Elisabeth! Jeg hadde en fantastisk opplevelse med deg og mamma Ellen!!








mandag 18. januar 2010

Reflektor - eller ikke.

Jeg har innsett etterhvert at jeg er ganske så materialistisk av meg. Ikke når det gjelder pynt og stæsj til hjemmet, riktignok, der har jeg ikke noen evner whatsoever. Men for eksempel når jeg nå har falt så grundig for fotografering - da ser jeg at min 'må-ha-ting' og 'trenger-virkelig-dette'-behov slår igjennom. Jeg har ikke tatt helt, helt av, men samlingen kommer nok til å bli nokså omfattende etterhvert, tror jeg.

Reflektor er noe jeg selvfølgelig har skaffet meg. Gull. Sølv. Hvit. Svart. Og gjennomskinnelig. I ett.



Selv om jeg hadde fått vite at enkelte typer paraplyer med sølv innvendig duger vel så bra...

Men har jeg fått brukt den? Tja. Har hatt den oppslått noen ganger. Men det fulgte jo ikke med noe festeanordning. Og denne er sirkulær. Så setter jeg den ned med støtte mot noe så triller den garantert avgårde. Eller sklir ned. Og jeg har liksom ikke kommet dit at jeg spør noen om hjelp enda. Så stativ blir sikkert det neste jeg må ha...

Men funker reflektoren? Jeg visste ikke - så iallefall ikke noe umiddelbar bedring av bildene ved bruk. Så for å få skikkelig testet den prøvde jeg den med nærfotografering. Masse naturlig lys fra venstresiden (og rett bakfra motivet). Kjøkkenlys på høyresiden. Og ja - det ER forskjell. Mer enn jeg hadde forventet.

Uten reflektor                                                                  Med reflektor



Så da blir det å finne ut hvordan jeg skal bruke reflektoren fremover...

Begge bildene over er SOOC. Her er den redigerte versjonen:


Egentlig så trenger jeg vel ikke reflektor så lenge jeg har Photoshop. Eller gjør jeg??


fredag 1. januar 2010

ps - har glemt å fortelle

at denne ventet meg da jeg kom hjem fra jobb. Elsker, elsker, elsker mannen min!!!