mandag 14. desember 2009

13. desember - juletrefangst

Egentlig skulle det være juletrehogst. Inne hos Nina og Olav. Men Olav er på havet, og Nina på søndagstur. Og da droppet vi årets juletrehogst. Dessverre. For egentlig er dette en flott tradisjon. Opp i skogen. Tenne bål. Finne et tre. Som ikke er for langt unna. Og ikke er for kort. Eller for langt. Eller for glissent. Eller skjevt. Men i følge tradisjonen skal Nina og Olav være der! Så det var enstemmighet blant alle at da dropper vi det. En tradisjon er en tradisjon - og da må alle elementene være på plass! Så vi kommer sterkere igjen neste jul!

Men juletre må vi ha. Og siden jeg reiser i havet fk torsdag har jeg lovet at alle slike 'juleting' skal være fikset. Lars-Erik er god på mye, men pynting er definitivt ikke noe han kan. Så da blir det faktisk pyntet juletre onsdag 16. desember. En hel uke før tiden, men det er tross alt bedre enn ingen juletre. Sier jeg, og bryter igjen en tradisjon. Men nå er det liksom ikke tradisjon at jeg ikke skal være hjemme i julen heller, da!

Så i år ble det juletrefangst. Ikke hogst. Ikke nedfelling. Ikke sleping gjennom halve skauen fordi 'de fineste treene er lengst borte'. Men en tur til det lokale gartneriet. Som heldigvis hadde sønsdagsåpent. Der de ansatte (gutter!) kvistet treet. Og hogg til stammen slik at treet mest sannsynlig, og forhåpentligvis, går rett ned i foten. For det er et prosjekt hvert år. Et spennende prosjekt. Så får vi se hvordan det går på onsdag...


6 kommentarer:

Heidi Merethe Klingsheim sa...

Så kjekt å kunne hogge juletreet selv! Det betyr mange minner i "barndomsboka" til ongene! :)

Kos dere med pyntingen!

Fru Fly * Heidi sa...

Stilig i farten bilde!:) Tradisjoner er viktige ja, men heldigvis er barn så "elastiske" at en del kan tøyes litt på uten at det er krise. Sikkert litt tungt å ikke være hjemme i julen, men du begynner vel å bli vant til det? Og jeg tenker dere feirer mer enn nok både før og etter. Kos dere masse disse dagene, håper dere holder dere friske alle sammen (eh...du skjønner fokus fra sjuklingen her;) God klem H

Anne sa...

:-) ja, like så greit alt som er unnagjort, for etter nyttår er det nå godt å få ut det treet da!!

Evig diskusjoner om tre her hjemme
faktisk, for til skogs er jo liksom ikke lov det da...her...(?) en stjeler på en måte da sjø, selv om Norge er helt fullt... Ja, jo men en fin tradisjon er det, og skulle nå ønske, men det må nok kjøpes utenfor Rema for vår del ja.

Har faktisk vært selforsynt vi i mange år, masse grantre på tomta, men nå er det faktisk ingen flere åta om en da ikke vil ta hull på taket, he he, og det er jo lite praktisk.

Åå det er torsdag du drar ja, håper nå for guds skyld du har pc`n med, for jammen ta en bare MÅ få lov å ha litt kontakt her, hvis ikke gråter nå jeg sikert en liten skvett av den grunn også. Hele den romjula uten du, nei, den tanken er ikke til å holde ut kjære venn!!

Fin tirsdag til deg, her er det jobb ogmannfolk med ALT for stor prostata som gjelder :-(

Evami sa...

Den tradisjonen med å hogge juletreet selv har jeg også lyst til å ta med ungene på:) Kan tenke at dere har hatt noen flotte turer for å finne det perfekte treet. SELv om det ble kjøpa tre i år,så er det alltids neste år:)
Koselig å få pynta med ungene før du drar på jobb. Og blir det et liten juleaften på forskudd også?
Kos deg med ungene disse dagene før du drar ut igjen:) Klem Eva

Rune Eide sa...

Det der så bare utrolig koselig ut - og det minner meg om at jeg må ut å skaffe oss et også :-)

Unknown sa...

Her i huset er det kjøpetre, men kunne godt tenkt meg den tradisjonen dere har. Hugge det selv må jo være så mye bedre.. Jeg er nok ei jente som gir blanke i tradisjoner hvis jeg ikke synes no om de og pynter treet når det passer oss og ikke når man egentlig skal gjøre det.. Så gjør det som passer dere denne julen som ikke blir helt som det pleier for dere..

Stilig bilde, godt med ivrige hjelpere:)

*kos dere med pynting av treet*