søndag 17. mai 2009

Marlboro Man

passer ikke som beskrivelse på Leo (for den som ikke kjenner Marlboro Man fra bloggen til The Pioneer Woman anbefales en svipptur innom her) - han er ikke en typisk røykende lassosvingende cowboy. Tror jeg. Det er nok noen som kanskje kunne gitt han den beskrivelsen. Minus røyken. Han er iallefall ikke redd for å gi seg i kast med ting. Han har ikke begrensninger. Ingen ting er umulig før det motsatte er bevist. Vi trengte for eksempel 400 m2 med tørrmur. Med en kvadratmeterpris på 3000 kr så er dette et enkelt regnestykke. Da kjøper vi en gravemaskin så gjør vi jobben selv. Sa Leo. Og kjøpte en 7,5 tonns gravemaskin. I dag er 250 m2 mur ferdig... Gravemaskinen har forresten vært til nytte når jordmassene skulle forflyttes frem og tilbake også. Og frem igjen.

En annen sak; varmeanlegget til huset. Vannbåren varme. Greit nok. Men vedfyrt? Og med langt over 300 m2 som skal varmes opp. Over 2000 l vann med akkumulert varme. Rørleggeren ble en smule blek da Leo kom dragende med planene. Leo planla. Og rørleggeren kjøpte inn. Tror kanskje ikke at anlegget er lønnsomt de første årene. Men det gir Leo trim. Å hogge ved. Heldigvis og takk for Olav på Austestad. Han må vi stelle godt med så vi fortsatt for lov til å gå i skogen. Og jeg må sørge for at ikke Leo får prolaps. Eller dårlige knær. For han må hogge ved. I mange år til.

Nå er det taket på garasjen som må gjøres ferdig. Dvs selve metallet på taket blir ikke lagt - banken hadde visst ikke mer penger igjen til akkurat den aktiviteten. Pytt sann, sa Leo. Da sveiser jeg på en duk som holder. Over 100 m2 tak. Hadde han sveiset duk før? Nei. Var det umulig? Ikke i det hele tatt. Så nå har taket duk. Og vinduene er listet. Og lagt på metall-beslag. Mye mer nøyaktig og flott utført enn tømrerne våre gjorde på selve huset. Leo kommer sikkert til å ta opp igjen akkurat den jobben. For han vet at han kan gjøre det bedre selv.

Han er en duracell-kanin. Men han kan også koble av. Før jeg fant scrappingen og fotografering skjønte jeg bare ikke hvordan han klarte å sitte timevis foran pc'en. Med spill! Strategi-spill. Det skjønner jeg forresten ikke enda... Men han ser ikke TV - Greys anatomy er gresk historie. Cæsars Hotell er totalt uinteressant. Fotballresultatene får han fra nettavisene. Så da får jeg heller leve med strategispill. For han er spesiell. Og han er min!

Ingen kommentarer: