mandag 11. mai 2009

10. mai - Fløte på glassflasker?

Fløte på glassflasker fantes faktisk i gamle dager. Beviset har jeg her. Olav og Nina hadde mange av disse bortgjemt på gården. Jeg har aldri sett dem før, så de var nok veldig godt bortgjemt. Forøvrig så har Nina og Olav masse gamle og interessante ting bortgjemt på gården. Sånn går det når en overtar en gård med masse historie.

I dag var det ny historie som skulle skrives. Jon Vidar skulle konfirmeres. Sistemann. Og Nina var like stresset som tidligere. Men nå er iallefall huset nesten ferdig restaurert og gjestene har masse interessant å se på. Uheldigvis for Marita og meg som skulle servere så er ikke kjøkkenet ferdig enda. Så det ble i år som for to år siden mye springing mellom husene. Ikke at det gjør så mye i utgangspunktet, men med det regnværet som var så ble det noen avkjølende dusjer innimellom på oss. Kaldt var det også. Så jeg smug-fyrte litt mens familien var til kirkes. Olav hadde nesten lagt ned forbud mot at jeg skulle fyre mer - men jeg fant ut at siden han gikk i ull-bunad var han totalt uten stemmerett. Han kan jo ta av seg både jakke og sokker, mens vi stakkars jentene med sommerklær - og da spesielt Heidi fra Italia og frysepinnen Vigdis - frøs bare ved tanken på å sitte stille i flere timer. Egentlig skulle det vært påbudt med bunad for alle dersom man først skulle ha på seg bunad. Ev. må verten stille med ullundertøy for alle gjestene UTEN bunad...

Uansett, konfirmasjonen gikk bra. Jeg fikk tildelt rollen som fotograf underveis. Kunne jo ikke dy meg for å knipse litt innimellom. Men da jeg endelig fikk tid til å fotografere konfirmanten var det blitt litegrann mørkere og forholdene var blitt vanskeligere. Iallefall kan jeg bruke det som unnskyldning...

Men jeg fikk noen fine bilder, og ikke minst - masse god erfaring å bygge videre på. Jeg skjønner at dette med fotografering er en erfaringssak. Iallefall når man skal unngå å bruke automatikken til enhver tid. Og det vil jeg - er SVÆRT lite glad i blitz, så sålenge jeg kan stille inn kameraet slik at den ikke går av, er jeg glad.

OG i morgen skal Heidi og jeg på studiofotografering...

Ingen kommentarer: