onsdag 6. mai 2009

6. mai - Eg er flink til å hjelpe andre

Dette sier Tord når han stort sett hver dag bidrar til middagslagingen. Men jeg fikk dette bekreftet også av min lille datter i dag. Konferransetime hos Siren. Siren er kontaktlæreren i 1. klasse. Og alle elsker Siren. Hun har spesialisert seg på 1. klasser. Disse har hun år etter år. Så også i år. Og ungene gjør akkurat det som hun sier de skal. Siren har troen på noe så unikt som positiv forsterkning. Jeg vet dette er in å snakke om. Vi har det på jobb. Jeg vet kommunene rundt omkring snakker om det. Det skrives hauger av bøker. Men Siren praktiserer det også. Fokuser på det du vil ungene skal gjøre mer av, ikke det du vil de skal slutte med. Ikke kjeft. Ikke send på gangen (utenom i helt spesielle tilfeller). Ikke bruk ordet 'ikke'...

Og Siren har lært alle de 16. førsteklassingene å være glad i hverandre. Uansett. Og altså hjelpe hverandre. De har hatt fokusområde på dét i år. Med 11 jenter i klassen er det klart at miljøet etterhvert kan bli en smule anspent. Så det gjelder å starte tidlig med å få ungene til å være glad i hverandre. Hjelpe hverandre. Ha respekt for hverandre. Sa Siren. Og sånn ble det. Og sånn er det.

På konferransetimen i dag var det altså egenvurdering. Og Turi skulle blant annet vurdere påstanden 'eg er flink til å hjelpe andre'. Og det kunne hun bekrefte hun var. Og dro frem mange eksempler på akkurat dét. Og jeg tror henne mer enn gjerne. Faktisk så flink til å hjelpe andre at Siren for en tid tilbake måtte ta en prat om det å faktisk ha energi til å hjelpe seg selv også...

Ingen kommentarer: