mandag 23. februar 2009

20. februar - bollekliss

Det er fastelaven på søndag - og langt bak i hjernen var det et eller annet som minnet om boller og krem. Ikke det at vi har det som noen vane, bolle med krem, mener jeg. Men boller er godt uansett. Og helst uten krem. Og rosiner. Bare plain enkle boller. Men det MÅ være kardemomme i deigen!

Problemet mitt er hvordan få disse store og luftige. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har endt opp med noen knallharde, mørke, usmakelige og tørre boller. Selv hvor lenge jeg hever dem. Og jeg har mange såkalte 'umulige-å-bomme' oppskrifter, men det er ett eller annet med meg og bolledeig. Har hørt at man ikke skal bake på fullmåne. Eller var det ny-måne? Ne? Aner ikke! Og uansett har det ikke funkte for meg. Det nærmeste jeg kommer boller med en viss andel av luft er de som er ferdigblandet. De som du kjøper med en gjærpakke på toppen, vet du. Og som kun krever tilsetting av vann, og altså gjær. Men like fullt så ender jeg opp med boller som aldeles ikke har luftigheten som jeg forbinder med boller. Men se på bildet - det ser ut som om det har vært plenty med CO2 her, ikke sant? Og jeg har IKKE for mye mel i blandingen - noe bildet også bevitner. Så hva er det da som gjør at deigen, dvs bollene ikke hever seg? Nå har jeg funnet et tips jeg skal prøve - Monica aka Chill tipset om at deigen settes inn i steikeovnen på 50°C, både deigen og de ferdigutbakte bollene. Så jeg skal forsøke, jeg gir ikke opp... En dag skal jeg få det til, jeg også!

I mellomtiden - nyt bildet av Tord. Han hadde en fantastisk morsom bakeseanse. Spesielt da han skulle slikke fingrene. Han er akkurat like gær'n etter bolledeig som mora :-)

Ingen kommentarer: