søndag 8. februar 2009

7. februar - hjemmelaget sushi

Vi elsker sushi! Hadde Lars-Erik og jeg fått bestemme hadde vi hatt sushi hver dag. Iallefall inntil vi ble lei. Som sannsynligvis ikke hadde tatt mange dagene - for når sant skal sies så er det vel en type mat som en blir rimelig fort lei av. Men dersom man holder det til ca. 1 gang i måneden så er det desidert favoritt. Hakket foran biff tartar.

Vi har i flere år hatt en stabil sushi-restaurant i byen. Nama Sushi. Og der har vi vært ofte. Men når det koster over 200 kr for 16 biter, samt at det tar 40 min å kjøre inn for å hente bestillingen, så sier det seg selv at vi ikke går dit for ofte. Så da måtte jeg for et par år siden trå til selv. Må innrømme at det satt langt inne. Har hørt at det tar ca 7 år å utdanne en skikkelig sushi-kokk, så hvordan i alle dager kan da jeg tro at jeg er i nærheten av å lage noe som er brukbart? Vel, Marit og far serverte sushi en gang - og da fant jeg ut at det ikke var all verden å lage dette. Iallefall ikke når jeg ikke skal plukke ut fisk, lage kunstverk eller skaffe kunder til en restaurant. Bare lage kosemat en lørdagskveld. Eller tirsdag.

Så etter det har jeg laget sushi selv. Etter å ha lest Confessions of a Pioneer Woman skjønte jeg at det jeg har laget er California Sushi. Og det er akkurat hva vi liker. Sushi betyr forresten ikke 'rå fisk', men 'marinert ris'. Det er marinaden som gjør sushi'en, har jeg skjønt. Ikke det at jeg har kommet til eksperiment-stadiet for marinaden - det går i kjøpemarinade fremdeles. Men en dag skal jeg utvide reportoaret, men ikke i dag. I dag nyter vi vår hjemmelagede California Sushi med kjøpemarinade...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ok.. eg elskar sushi. Eg har prøvd ein gong å lage sjøl, og det gjekk sånn passe. Disse såg langt meir pro ut! Vurderer å bestille kurs hos deg. Eller sushimiddag :D Får i første omgang nøye meg med å tagge deg littegranne. Ta ein kikk i bloggen min :)