tirsdag 17. februar 2009

16. februar - nybakte brød

Jeg kan, jeg også! Bake brød for eksempel. Selv om min 90 år gamle mormor litt sånn halvveis spørrende lurte på hvordan jeg hadde klart å få brødene som jeg bakte for henne til å bli så små. Må innrømme at jeg ble litt småsur. Hadde jo fulgt oppskriften. Men skal jeg være ærlig så hadde jeg vel ikke fulgt de muntlige rådene som fulgte med. Om jeg elter slik eller så, og om jeg gjør sånn eller sånn er vel hipp som happ. Trodde jeg. Men den gang ei - skjønner at jeg bommet. De BLE små.

Men nå klarte jeg det bedre. Hadde ikke noe oppskrift - det er for pyser! Iallefall det jeg lærte for lenge siden. Nå for tiden derimot, da tar vi sånne ferdigblandede melposer, mikser litt annet av det vi har i skapet, og setter i gang. Og siden jeg fikk en Kenwood i gave av min kjære for noen år siden (jippi så glad jeg var den julen...) så går egentlig alt som en lek. Så hvorfor baker jeg ikke oftere? Men nå skal jeg. Fant nemlig ut at flere av mine reisevenninner fra Hemsedal bakte brød selv. Og var fornøyd og stolt av det. Har de tid så skal iallefall jeg ha tid. Så dermed bar det løs.

Litt brune på toppen, men det retter jeg opp til neste gang...

Ingen kommentarer: