torsdag 19. februar 2009

19. februar - på disko for første gang

Vi fikk en lapp fra skolen her for en tid tilbake. Elevrådet skulle arrangere disko og trengte følgelig vakter. Jeg meldte meg frivillig og tenkte ikke mere på saken. Inntil i dag - da det gikk opp for meg hva dette egentlig var. Vesle-jenta mi skulle på disko for første gang i sitt liv! Det gjorde ikke mamma'en særlig glad, jeg må innrømme det. 6,5 år - det er i tidligste laget, ikke sant? Beroligende var det at hun ikke virket det minste oppglødd - de hadde ikke snakket om det på skolen. Det var ingen som hadde laget noen store forventninger til hva dette var. Tydeligvis er det ikke så mange av årets 1. klassinger som har større søsken, iallefall ikke som interesserer seg for disko...

Men vel vitenden om min datters interesse for dans og ekte danseglede måtte jeg selvfølgelig forsøke å inspirere og motivere for en slik begivenhet. Kan du tenke deg en verre sjebne enn å komme på skolen i morgen for å oppdage at alle andre har gjort noe av det som en synest er både kulest og gøyest her i livet? Og så har en ikke fått deltatt selv? Bare fordi mamma'en ikke forsøkte å motivere... Så jeg gikk på - lokket med fin kjole, lånt veske av mamma - pengene måtte da være et sted, må vite - og kiosk med salg av snop.

Det gikk - hun skjønte etterhvert at dette var noe som alle måtte igjennom. Og forventningene økte etterhvert som vi fyrte opp med pizza Grandiosa, hårfletting og formanende ord ('ikke noe kyssing av gutter' - opplegg).

Og jeg var ved avlevering sjeleglad jeg kun var satt opp som reserve-vakt. 50 livlige 1-4. klassinger, i vill galopp i gymsalen, med en brus på billetten og salg av snop... Vel, sannsynligvis har elevrådet denne gangen tatt seg litt vann over hodet, det er første gangen disko for denne aldersgruppen arrangeres. De merker vel finanskrisen de også, og forsøker å spe på et elendig budsjett.

Da jeg hentet min store lille jente var hun merksnodig stille. Og repliserte på mitt spørsmål om det var mye dans på følgende måte; 'dette, mamma, var en dødskjedelig disko. Det var jo bare jeg og Victoria B som danset'!

Ja, ja. Hadde jeg bare visst dette så hadde jeg sluppet å gå her hjemme og engste meg for innpåslitne gutter med brylkrem i håret!

Ingen kommentarer: