søndag 15. november 2009

KIVA - hjelp til selvhjelp

Dette her er ikke noe innlegg med bilde fra mitt sorgløse liv. For når jeg stikker fingeren i jorden så må jeg innrømme dét. Hva slags sorger og bekymringer har jeg? At det er 5 dager til jeg skal hjem til mine små? At jeg ikke får være hjemme i julen, men må tilbringe dagene ute i havet? Med tilbud om 5 typer julemiddager - riktignok uten alkohol... Tja, dét kan selvfølgelig bli litt kjedelig!

Nei, jeg har det iallefall godt. Svært godt. Og det slo meg i går da jeg helt tilfeldig dumpet borti NRK1-programmet KIVA - Mikroøkonomi. Jeg ble sittende helt fasinert. Ved å bidra med lån til mennesker i den 3. verden kan jeg faktisk være med på å gjøre en forskjell for noen. Ja, men de trenger så mye - jeg har ikke råd til dét! Det var nettopp én av de geniale tingene med dette konseptet - du låner ut $25 til de du vil. Profilene ligger der, og du kan velge om du vil gi lån til en enslig mamma i Indonesia slik at hun kan få startet opp lokal frukt&grønt-bod, eller familiens overhodet som hadde fått ansvaret for begge brødrenes familier da disse døde av Aids. Han ville utvide møbelproduksjonen sin. Hvor mye ber de om? Den enslige mammaen trengte $300. Pappaen $1250. Og de betaler tilbake. Kriteriene for å få lån er strenge. Og de skjønner konseptet. Derfor betaler de tilbake for å opprettholde muligheten til senere lån. Eller for at naboen skal få investert i noe slik at de slipper å samle søppel. Eller jobbe i steinbruddet.

Ja, men det er så mye arbeid med å betale. Finne en bank. Banknummer. Adresse. Nei, alt går via internet. Det er prinsippet her. Paypal er ikke helt utbredt i Norge, men jeg har vært tilknyttet systemet i et par år allerede. Helt, kompletely safe. Du oppretter en konto som er knyttet til banken din. Dermed er det bare Paypal som er eksponert mot kontonummeret ditt. Og alt du trenger å gjøre er å trykke på Paypal-knappen, skrive inn kodeordet, og godkjenne beløpet. Helt enkelt. Av og til altfor enkelt...

Når pengene er tilbakebetalt kan du velge å få dem igjen. Men de fleste gjør en 'reinvestering'. For å hjelpe andre. Som en sa - dette fikk han til å føle seg som Rockefeller. Eller Bill Gates. Man har en investeringsportefølje. Du blir ikke rik. Men du kan bidra til å gi andre et enklere liv. Et mer rettferdig liv.


5 kommentarer:

ElinSire sa...

Hei snuppa langt ute på havet :) Så flott innlegg fra deg i dag. Tankevekkende. At noe sånt går an da, det visste jeg ikke. Det er jo egentlig et utrolig bra konsept.

Vi har det jammen godt, og det er bra at vi kan få litt perspektiv på ting innimellom :)

Klem, klem!

Heidi Merethe Klingsheim sa...

Det er et kjempekonsept! Tenk om alle ville gjøre det for et medmenneske man ikke kjenner? Da ville verden blitt et bedre sted for alle!

Anne sa...

Lest 3 ganger... 100 tanker i hodet på en og samme gang :-) litt typisk Annemora ja...

For det første, før helga samlet jeg alle mine to mannfolk til et lite råd ved bordet her, forslag: hva om vi i år gjør en liten vri, ofrer oss for Røde Kors eller Frelsesarmen julaften, for å glede andre, hjelpe for at andre som trenger det skal ha en fin kveld, for bedre å sette pris på det vi har??? Den ene ble tyst, den andre ble litt oppskjørtet... makan!!! kjenner jeg blir irritert faktisk.
De siste juleaftener har vi som i alle år vært til mine foreldre, storfamilien samlet, hele stua fylt av søppelsekker med gavepapir, alle får ting de sjelden, eller i grunn ikke trenger..., men fornøyde, sånn skikkelig!!!??? glad??? tvilsomt...

Kjenner jeg blir opprørt bare av å skrive det her. Husker tidligere generasjoner, snakker om gleden av å få en appelsin julaften var stor??? har jeg??? har min sønn??? noen gang følt en slik stor glede tenker jeg da...

Jobba julaftner har jeg gjort i mange mange år, heldigvis slutt på det nå, men faktisk er det trivleig også på et sykehus i julen, en god spesiell stemning, masse folk, og litt litt ekstra du vet. Har aldri misstrivdes jeg, faktisk værst for dem som har vært hjemme uten mor tror jeg.

Konseptet ditt skal skjekkes ut, helt klart, er dette noen envil vite mer om.

Klem til deg på bølgan blå.

Fru Fly * Heidi sa...

Utrolig flott konsept, noe jeg vil være med på! Takk for ideèn, tror jeg også skal være med å spre budskapet etter hvert:) God natt! Klem H

Helge sa...

Noe av det mest fornuftige jeg har lest på bloggsidene til denne dag. Takk for den..sjekkes så klart ut.