lørdag 27. juni 2009

22. juni - Mmmm, maiskolbe!

Det er sommer. Det er sol. Og det er grilltid! Jeg oppdaget for noen år siden hvor godt det er med maiskolbe. Grillet maiskolbe. Kokt maiskolbe. Med masse salt og godt smør på. Den gangen bodde jeg i Porsgrunn. Og der flommet markene over av maiskolber utover høsten. Og vi kjøpte mais! Vi hamstret mais! Jeg lærte til og med å forvelle mais. Men her på vestlandet er dette ikke en vanlig grønnsak som ligger i disken i fersk tilstand. Iallefall ikke over en periode. Så et år da min venninne Sissel og jeg skulle på jentetur til London hamstret jeg fersk mais på et lokalt marked. Masse mais. Med bladgrønt. Jeg vet ikke hvor mye det var, men vi hadde iallefall langt over kvoten, i håndbaggasje.

Selvfølgelig ble vi stoppet. I gjennomlysningen. Dette var før 11. september, så gjennomlysningen var vel så-som-så. Men vi ble stoppet. Og han der engelske tolleren kikket på meg, helt vanntro, og spurte meg, totalt forvirret - 'Is that corn-on-the-colb?' Det var tydeligvis ikke helt vanlig at to jenter i deres beste alder som har vært på shoppingtur til London kommer hjem med håndbaggasjen full av mais...

Det verste var at jeg hadde kjøpt så mye at jeg ikke rakk å spise opp alt før det råtnet. Jeg kom ikke på at jeg kunne forvelle mais...

Ingen kommentarer: