lørdag 13. juni 2009

12. juni - Sunn kost

Sunn kost. Grønn salat. Frisk grønn salat. 'Eg lika'kje gress' - Tords svar når jeg lurer på om han vil ha salat. Og da slipper han. Det er ikke tvang å spise gress. Iallefall ikke her i huset. Jeg elsker salat. Isbergsalat. Ruccola. Hjertesalat. Bortsett fra Kina-kål. Det er jeg blitt lei. Men det er visst godt. Spesielt dersom man wok'er den. Grønn salat med masse fargesprakende ingredienser. Reddiker og granateple. Appelsin og ostebiter. Alt, bortsett fra tomat. Dét liker jeg nemlig ikke. Og jeg har forsøkt de siste 20 årene å lære meg å like tomat. Men ikke søren om det går. Det nærmeste jeg kommer aksept for denne grønnsaken er når jeg er i Hellas og får solmodne tomater i Gresk salat. Men selv da ender jeg opp med å plukke ut tomatene. Og kun spise løken. Og alt det andre.

Men stort sett alt annet med tomat liker jeg. Tomat-puré elsker jeg. Hadde det vært opp til meg hadde vi spist mat med tomat-puré til hver eneste middag. Så tomat er ikke bare tomat.

På samme måte som salat ikke bare er salat.

Ingen kommentarer: