fredag 12. juni 2009

11. juni - makrofotografering

Jeg burde holdt meg til én interesse. Scrapping for eksempel. Da hadde livet vært så mye enklere. Jeg hadde tatt de bildene jeg hadde. Om de var litt uklare, eller om det var rotete bakgrunn, eller om utsnittet ikke var helt optimalt - det gjorde egentlig ingen ting. For det som betyr noe er å få fortalt en historie - via både bilder, bakgrunn, journaling, farger og elementer.

Men så begynte jeg å interessere meg spesielt for bildene. Det å faktisk kunne klare å ta bilder som var skarpe og klare. Motivet i fokus, bakgrunnen blurret - bokeh. Og ikke minst - ta bilder under såpass dårlige lysforhold at normalt vil blitsen måtte brukes. Men plutselig så oppdager en at man slipper å bruke blits. For man har jo faktisk noen andre parametre å variere på. ISO. Blender. Lukkertid. Kanskje må man kompensere med stativ - men hva gjør man ikke for å få et godt bilde? Og ungene har blitt knipset i alle mulige situasjoner. Nå har vi kommet dit at de reagerer når jeg ikke drar med speilrefleksen. For den har vært med nesten uansett hvor og når.

Makro, derimot, har jeg ikke ofret så mange tankene. Insekter er liksom ikke min greie. Og blomster er her relativt lite av i steinhaugen min - ergo er interessen nokså laber for dette motivet også.

Men så lærte jeg om et objektiv; Canon EF 100mm f/2,8 USM Macro. Fantastisk både til portrett OG makro. Ja, men hva det heck er egentlig makro-fotografering? Nær-fotografering? Og jeg begynte å lese på nettet. Selvfølgelig. Er det noe jeg lurer det aller minste på så er det inn på nettet og søk. Så nå har jeg innsett at det finnes en annen verden i fotografering også. Dermed er Bryan Petersons bok 'Understanding Close-up Photography' bestilt. Selvfølgelig.

...skulle bare ønske at døgnet hadde flere timer...!

Men jeg fikk en stor overraskelse på foto-kurset her forleden dag. I følge vår kurs-lærer Rolf Rose Jensen så er faktisk mange kompakt-kamera helt fantastiske til å ta nærbilder med. jeg kjente at det vrengte seg i meg - her har jeg fullstendig konvertert til speilrefleks nettopp fordi kompakt-kamera er helt håpløse. Og så må jeg til å revurdere dette?!? Men Rolf viste noen eksempler på bilder han hadde tatt - med kompakt-kameraet sitt. Og ikke et så altfor avansert et heller. Og jeg ble mega-imponert. Dermed var det hjem for å finne frem mitt eget Nikon Coolpix S1. Fancy den gangen jeg fikk det julen 2006, men nå regnet jeg med at det var helt utrangert. Men jeg måtte prøve. Og ble meget positivt overrasket! Dette blir garantert ikke siste gangen jeg forsøker makrofotografering med mitt lille Nikon kompakt-kamera!



...men jeg ønsker meg makro-objektivet til speilrefleksen likevel...

1 kommentar:

Turid Holm Flaa sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.