onsdag 8. april 2009

31. mars - Orkidée

Jeg elsker orkideer. I alle farger. Med og uten blomster. Jeg har lurt litt på hvorfor jeg er så glad i disse blomstene. Og har kommet frem til at det er fordi de krever null stell. Bittelitt vann en gang i uken. Kanskje en liten godprat en gang i blant. Og nedklipping av stilten når blomstene er ferdigblomstret. De gir meg rett og slett godt humør. Jeg kan huske de første gangene vi reiste til Thailand. Orkideer var en av de tingene som jeg likte mest ved landet. Og som fasinerte meg mest. En kunne få store buketter på det lokale markedet for noen få baht. Og dersom en betalte samme pris i dollar på flyplassen på vei hjem kunne en få med seg en noe mer forseggjort bukett. Jeg kjøpte en bukett til svigermor et par år før hun ble nettopp svigermor. Og det tror jeg gjorde susen. Iallefall - da Lars-Erik og jeg giftet oss i 2000 var det nettopp i Thailand. Med orkideer som brudebukett. Kjøpt på det lokale blomstermarkedet.

Ingen kommentarer: