fredag 16. januar 2009

Spørsmål til en blogger

I dag opplevde jeg noe artig. Noe helt overraskende. Jeg fikk en mail. I fra en koselig jente som er journaliststudent. Hun hadde kommet over bloggen min! Hvordan i alle dager hun hadde det fatter jeg ikke! Det er vel knapt nok noen andre enn meg selv - samt Brumm sånn av og til - som leser denne! Ikke engang min elskede mann er interessert...

Uansett - hun her hadde iallefall dumpet borti den. Og hadde noen spørsmål til en blogger:

Hva synes du om at reise- og flyselskaper reklamerer med januarsalg på billetter?
Tror du folk vil reise mer på grunn av dette?

Reiser du mer når billettene er så billige?

Både vg.no og Star Tour spådde i 2008 at høye oljepriser, kombinert med finanskrisa ville endre menneskers reisevaner. Og at dette ville igjen føre til færre, men dyrere reiser fra reisebyråene. Foreløpig har jo ikke dette skjedd, men istedet har prisene sunket. Hva tror du den videre utviklingen vil bli? Vil prisene holde seg lave, eller ser du det som en forbigående periode?

Tror du denne prisdumpingen kan føre til at flere vil reise? Og hvilken betydning tror du i såfall dette vil ha for miljøet og de beryktede klimautslippene?

Norwegian annonserte også i en pressemelding at de har hatt salgsrekord allerede første dag av nyttårssalget, derimot melder SAS at de kan merke finanskrisa på synkende trafikk. Hva tror du er årsaken til denne forskjellen på selskapene?


Tihi! Jeg trodde ikke jeg hadde meninger om dette! Visste faktisk ikke en gang at det hadde vært januarsalg på reiser (vi har nemlig fått installert TV'en i dag - etter å ha vært TV-løse i 12 måneder. Og aviser leser jeg ikke - bruker tiden på scrapping i stedet, serru). Men jeg bestemte meg for å forsøke og finne ut av dette. Og gjorde litt søk. Og leste litt. Tenkte litt. Funderte litt. Og fant ut at jeg egentlig hadde mening. Iallefall en slags mening. Så her er svaret som jeg sendte henne i kveld:

Hva jeg synes om reklamekampanjen? Tja, blir vel litt overrasket over at folk bruker penger på reiser nå midt i finanskrisen. Kanskje. Vel, egentlig ikke. Jeg ser vel nå det som jeg hevdet da krisen startet - at dette er mye forårsaket av medias massesuggesjon. Jo da, jeg vet at finansmessig har vi et alvorlig problem verden over. Men ting blir ikke bedre av at den vanlige borgeren skremmes til å skru igjen kranene på sitt private forbruk. Dette fører igjen til mindre omsetning. Som igjen fører til mindre produksjon og salg. Som igjen fører til innskrenkninger og permisjoner. Som igjen fører til reelle konkrete økonomiske problemer for den vanlige borger. Det er nå engang slik at alt nytt er helt nytt for nyhetsleseren. Og vi mennersker vi elsker å la oss skremme. Hvorfor ble det et massehysteri omkring fugleinfluensaen i 2005/2006? Hvorfor ble det så mye saker omkring miljøet og forurensning og tinte isbreer i 2007? Og hvorfor ble det så enormt mye fokus rundt finanskrisen i høst? Jo, fordi massemedia vil ha nyheter som selger. Og negative nyheter selger. Skremselsnyheter selger. Og vi kjøper det villig vekk. Selvfølgelig er det saker som har hold i virkeligheten, men mye av hysteriet kommer pga opphausing. Og fokus. Og ensporet vinkling.

Og dette tror jeg kanskje folk begynner å se nå. At finanskrisen iallefall ikke blir mindre av at alle skrur igjen den private forbrukskranen. Skal hver og en av oss bidra med noe for å redusere denne krisen, så er det kanskje å få de naturlige markedskreftene til å fungere igjen. Og dermed så kan vi tillate oss å kjøpe billetter på januarsalget, tross finanskrisen. På tross av at vi vet at vi bidrar til klimaforverring. På tross av at vi bidrar til at vi ødelegger mye av den kulturen på de stedene vi reiser til.

Selvfølgelig vil dumping av priser medføre at folk reiser mer. Folk er vel ikke dumme! Folk har fortsatt penger. Iallefall så lenge de har jobb. Noen vil miste jobbene pga finanskrisen. Men det har alltid vært noen som ikke har hatt jobber. Og vi mennersker er mestre i å ta innover oss saker - en perioder. For så å distansere oss dersom vi ikke merker konsekvensen direkte. Og så lenge vi selv har en jobb så distanserer vi oss fra at vi kanskje ikke vil ha en jobb om noen måneder. Iallefall dersom ikke det er en overhengende fare her og nå. Vi mennesker har en evne til å flykte fra realitetene - flykte fra de negative tankene, de negative konsekvensene. Jeg bruker å hevde at dette skyldes menneskenes evne til å overleve. Det er faktisk grunnen til at menneskene i det hele tatt har overlevet som rase. Vi skiller ut de ubehagelige tingene, de ubehagelige realitetene. Og lever videre på en sky av illusjon. Drømmer. Kanskje også virkeligehet. For det er ikke sikkert at alt det som står i media er rett heller?

Hvor var jeg? Jo. Billigreiser. Personlig reiser jeg ikke mere nå. Men det har andre årsaker enn billigreiser og klimakrise. Jeg har små unger. Jeg har nytt hus. Jeg har aldri hatt så stor gjeld som nå. Jeg er påvirket av renten som spratt i været - og er mer interessert i å nedbetale gjeld enn å spise sushi i Japan, gå på musikal i London eller ligge på en strand i Thailand. Selv om jeg gjerne skulle ha gjort det også. På tross av klimapåvirkning og kulturødeleggelse. Men akkurat nå passer det ikke. På tross av billige billetter. På tross av eksotiske reisemål. Det er hjemme jeg trives best, uansett. Dessuten er jeg relativ dyktig i å lage thai-mat. Og bilder tar jeg like lett av ungene på en tur i den lokale skogen som på et badeland i Spania.

Vil billettene forholde seg billige? Tja. Jeg er veldig overrasket over at oljeprisen har falt så mye som den har. Siden jeg selv jobber i oljebransjen har jeg fulgt litt med på argumentene for at oljebehovet vil øke i fremtiden. Og det er ingen ting som er kommet av ny teknologi som vil medføre at behov for olje reduseres. Det er ingen ting som har skjedd som tilsier at amerikanerne slutter å kjøre rundt i feite biler og at kineserne faktisk ønsker å kjøpe bil. Eller moped. Eller at den tredje verden faktisk ønsker å komme litt nærmere den vestlige verden i levestandard. Derfor vil behovet for olje stadig være til stedet - og økende. Så det priskuttet vi har sett nå på reiser (som har medvirkende årsak i reduserende oljepris) vil ikke vare. Det er jeg 100 % sikker på. Og jeg er sikker på at om ikke så alt for mange år så vil en flyreiser selv til Oslo fra Bergen være så dyr at selv ikke vi i StatoilHydro får lov til å reiser med fly. Uten at det er strengt tatt nødvendig. Oljeprisen vil stige drastisk. Og klimaet gjør at vi ikke våger. Hvorfor er det for eksempel 16°C i Thailand nå i dag kl. 0900, mot normalt 25-30°C? De fryser rævskiten av seg! Og det snødde på - hvor var det? Kanariøyene? Det har iallefall vært hinsides kaldt flere steder som normalt ikke ser de temperaturene. Og her i Norge har nord-Norge hatt varmerekorder. Nei, selv om vi ønsker å stikke hodet i sanden og late som om alt er som før, så må vi nok med tid og stunder ta fatt i realitetene og innse at klimaet gjør at vi må forandre vanene våre. Deriblant også reisevanene.

Det siste. Forskjellen mellom Norwegian og SAS. Her har jeg faktisk ikke den minste peiling. Dersom det er fakta de kommer med.

Ingen kommentarer: