torsdag 15. januar 2009

0114 - Ivrige hender

Lars-Erik måtte innom ToysRus i dag. Ikke det han synes er mest artig, men siden jeg skal på jobb i havet igjen, så er det greiest å gjøre ferdig alle slike saker så raskt som mulig. Egentlig er Lars-Erik en stor gutt. Veldig stor gutt. Det har jeg hevdet helt siden jeg traff han. Og leker trigger han. Spesielt slike som han digger selv. Spill er en av de lekene. Og han er jo ikke akkurat ukjent med å spille. Dataspill. Men før var det brettspill. Både den gang og nå er det strategi-spill som er første prioritet. Og artigst. Mest utfordrende. Der får han testet seg selv som strateg. Med vekslende hell, kan det virke som. Iallefall når det gjelder de typiske dataspillene - husker ikke navnene engang, jeg.

Men iallefall, sjakk har han også spilt. Masse. Sammen med svigerfar. Og jeg tror nok at de 4 brødrene og svigers var rimelig gode i sjakk. De er strategisk dyktige alle sammen - ihuga dataspillere og likandes karar!

Dette har ikke jeg sansen for. Verken dataspill eller sjakk. Jeg er vel en typisk jente der. 97 % av sjakkspillerne er visst mannfolk/gutter. Hvorfor det er slikt har jeg ikke funnet svaret på. Men jeg har mine mistanker - men de egner seg egentlig ikke på trykk. Kan jo ødelegge noe av imaget mitt... Turi er kanske litt atypisk jente der. Hun elsker sjakk. Spiller sjakk hele tiden på SFO. Med de større guttene. Hvorvidt hun egentlig har skjønt spillet er heller usikkert. Men uansett, hun viser interesse. Så da for pappaen ut for å kjøpe sjakkspill til henne. En stor guttunge. Til ei stor jente. Og det var en liten gutt som også ble ivrig...Alle, bortsett fra mamma. For hun liker ikke sjakk...

Ingen kommentarer: