lørdag 10. januar 2009

10. januar 2009 - Du grønne glitrende tre

Juletrefest. 10 januar. Det burde vært forbudt! Julen er kastet ut for 4 dager siden. Julekakene står fortsatt på hyllen. Nesten urørt. Og julegavene er på vei til å bli, eller har blitt,kjedelige.

Da er det juletrefest. Sånn er det hvert år. Og sånn må det kanskje være? Før jul har jo ingen tid. Eller anledning. Og rett etter jul... Den første var forrige helg, men da var jo jeg hos mormor. Så dermed ble det i dag. 10 dager etter nyttårsaften. Ja, ja. Julen varer jo helt til påske.

Så vi (dvs ikke min bedre halvdel, jeg gadd ikke engang spørre han om han ville være med)reiste avgårde til Fyllingsdalen Nye Teater der velferden offshore hadde organisert. Og det var bra! Jeg var en smule skeptisk - lurte et øyeblikk om hele juletrefesten skulle være en teaterforestilling. Greit det, men da må det hete noe annet enn juletrefest.

Arrangementet inneholdt alt det en juletrefest skal inneholde. Mottagelse av utkledde barn. Konfransier. Pølser og julebrus til barna. Kaffe og snitter til de voksne. Godtepose til de håpefulle. Lek. Og underholdning! Det var kanskje det beste. Teateret spilte en scene fra Reisen til julestjernen (og jeg som ikke visste at dette gikk før jul!!! - reminder til neste jul!), akkurat da Sonja treffer nissene og ber de om å føre henne til julestjernen. Fyllingsdalen teater hadde laget en egen vri her - de tre røverne fra Kardemommeby (som vi så på for noen måneder siden), kom plutselig inn på scenen for å røve julegaver! Til skrekk-blandet fryd for de aller minste, og høylydt latter fra de voksne (og jeg lo vel høyest av alle - synes dette var en aldeles fantastisk vri og en flott måte å få inn litt moral på). Det endte nemlig med at julenissen GA gave til røverne, for alle som var snille fikk jo gaver!

Og selvfølgelig; gang rundt juletreet. Normalt skulle jeg vært med på dette, men nå hadde jeg mere lyst på å ta bilder. Så dagens bilde er fra en av de mange sangene som de fremførte. Mine to i innerste sirkel, helt alene med mange ukjente...

Her er forøvrig en del andre bilder fra kveldens aktivitet:











Ingen kommentarer: