mandag 20. juli 2009

19. juli - På jakt etter motiver

Jeg har sagt det før - steinhaugen hos oss har begrenset med motiver. Det er måte på hvor interessante bilder man kan ta av en steinhaug, selv om man forsøker ulike viklinger, lyssettinger og lukkertider. Så forventningene var desto større da vi pakket sekken og reiste en tur ut på far og Marits sommerhytte. Kameraet var selvsagt (!) med - min lillesøster Lea har vist en spirende interesse for foto, så jeg øynet muligheten for å kunne diskutere litt med noen som er over minimumsgrensen interessert i temaet.

Og diskusjoner det ble! Vel, diskusjoner og diskusjoner - det er begrenset hvor mye diskusjoner en kan få ut av at jeg forsøker å lære bort det lille jeg skjønner av hemmeligheten med blender og lukker, iso og hvitbalanse. Lea viste interesse for foto i fjor sommer da hun var her, og jeg fikk 'overtalt' far til å skjønne at hun hadde behov for et digitalt speilrefleks. Men av egen erfaring vet jeg at det tar tid å skjønne dette, tid til å fatte at man kan bare knipse, men moroa kommer når en begynner å eksperimentere litt. Så vi hadde oss en runde. De andre kikket litt sånn medlidende på Lea og trodde vel kanskje at hun satt der lyttende av pur respekt for sin eldre søster. Men jeg øyner noe hos Lea - kreativ har hun alltid vært, i motsetning til meg. Jeg husker da hun var rundt 10 år og tegnet de flotteste kjolene. Og jeg som knapt kan tegne en rett strek - selv med linjal...

Men altså, helt teknisk er hun ikke, og her kommer nok mine egenskaper mer til sin rett. Så nå når hun har begynt å fatte litt av fotograferingens hemmeligheter ser jeg frem til hva som kommer.

Vi hadde det iallefall artig på vår jakt etter uventede motiv! Og nå blir hun hos meg et par dager - regner med at vi går på oppdagelsesjakt i dagene som kommer!

Photobucket

Ingen kommentarer: