onsdag 12. august 2009

Mazaika - hvordan få til mosaikken?

Har fått et par spm om hvordan jeg har klart å få til mosaikk-bildene. For min del så installerte jeg rett og slett en prøve-versjon som fulgte med månedens DigitalFoto-blad. Men siden alle kan få en prøveverjson hos Mazaika.com, så lager jeg bare en lettfattelig bruksanvisning her.
Slik jeg har skjønt det så har prøveversjonen noen begrensninger med bl a størrelses-begrensninger for det endelige produktet.

Bruksanvisning:

  • Start programmet
  • Velg 'Create a new tile library'
  • Gå til der du har lagt alle de relevante bildene du ønsker å bruke (min. 400 stk)
  • Velg 'sub-folder' dersom du har bilder i undergrupper (NB-du kan ikke plukke ut egne kataloger - så min anbefaling er i så fall å kopiere de katalogene som er relevant til en ny katalog som opprettes kun for dette formålet)
  • Velg fil-format
  • Velg form på det endelige produktet (square, 3*4 eller 4*3)
  • Velg cropping på bildene (alle blir lagt samme vei, så har du landskap og portrett blandet vil de bli croppet)
  • Velg hvor du vil lagre det endelige bildet
  • Start skanningen
  • Velg deretter det bildet du ønsker å ha som mal for mosaikken (NB-det kan ta litt tid)
  • Velg ut den delen av bildet som skal gjøres om til mosaikk
  • Velg mosaic random (bildene kommer hultert i bultert - best dersom du tar mange av samme motiv - da kommer ikke alt etter hverandre)
  • For å se hva motivet er, velg Enhance
  • Eksperimenter med blend og farge (jeg fant ut at 40 for blend og 80 for farge passet mine bilder)
  • Lagre mosaikk-bildet
  • Velg deretter cm som units, og resolution til 250 dpi for å sikre en rimelig oppløsning. Du kan sette lengden på en av sidene - programmet velger den andre automatisk. Programmet gir også beskjed om dersom du har for valgt for stort bilde.
  • For å få til en fin ramme rundt så velg Border - og aktuell størrelse på denne.

Jeg har som sagt bare prøve-versjonen og har ikke lest meg opp på alt programmet kan gjøre. Men jeg klarte iallefall å få til noe! Og vurderer å kjøpe en lisens....

Ingen kommentarer: