søndag 9. august 2009

5. august - Makrellfiske

Jeg liker ikke makrell. Jeg kjenner jeg blir kvalm bare jeg kjenner lukten av stekt makrell. Og det hjelper ikke at det er nytrukket pir, eller varmrøykt peppermakrell. Det eneste som til nød går, er makrell i tomat. Stabburets makrell i tomat.

Men når man er på skjærgårdsferie så må man fiske. Jeg forsøkte i det lengste å unngå og være med på de obligatoriske fisketurene, men det er begrenset hvor lenge pappa'ene gidder å stille opp på noe som de nesten har like liten interesse for. Så da må mamma'ene også være med. Om ikke annet enn for å ta bilder. Masse bilder. Bølgeskvulp og solnedgang. Skuffede barn som setter seg fast med kroken, og lykkelige barn som tilslutt får napp. Og da er det faktisk mammaen som må til pers. Det er lettere å hive ut kroken enn å ta fisken av kroken. Det er lettere å snakke om å få fisk, enn å ta livet av fisken. Jeg liker ikke fisk noe særlig - men gi meg et snøre det rykker i, og sunnmøringen i meg kommer frem. Langt frem. Faktisk så langt at jeg måtte ta meg sammen for å overlate snøret med fast fisk til jentene...

Photobucket

Ingen kommentarer: